tirsdag 19. februar 2013

GROVBRØD


Det er ikke lett å finne gode grovbrød i butikken. Jeg blir ofte skuffet når vi kjøper brød og derfor har jeg bestemt meg for å prøve finne den beste oppskriften på et sunt og godt grovt brød. Med denne oppskriften har jeg tatt et stort skritt på veien. Dette brødet er rikt på fiber og smak, og jeg er mett lenge etter at jeg har spist. Brødet henger også godt sammen når det er ferdig. Det er viktig for meg som har to små gutter som skal spise brødskiver hjemme og i barnehagen. Dette brødet blir aller best hvis det får lang hevetid.

Ingredienser
1 liter lettmelk
1/2 liter vann
100 gr. gjær
3 ss olje
3 ts salt
1 kg sammalt hvete fin
1 kg. sammalt rug grov
2 dl hvetemel
2 dl havrekli
2 dl solsikkekjerner
2 dl linfrø

- Bland alle de tørre ingrediensene i en bolle.
- Varm melk og vann til ca. 37 grader.
- Smuldre gjæren i en liten bolle, og tilsett nok væske til all gjæren løser seg opp.
- Bland væsken og oljen sammen med de tørre ingrediensene.
- Elt deigen godt. Deigen skal være smidig og fin, ikke for fast.
- Dekk deigbollen med plast. La deigen heve i 1 time på et lunt sted.
- Elt deigen en gang til og la den heve på nytt i 1/2 time.
- Del deigen i to, form emnene til brød og legg de i smurte former. Dusj de lett med vann og dryss over litt sammalt rug.
- Dekk formene med plast og la brødene etterheve i 30 minutter.
- Stek brødene på nederste rille ved 200 grader i 70 minutter.
- Ta ut brødene og avkjøl de på rist.

2 kommentarer:

  1. Hei! Fant oppskriften din på grovbrød, og lurte på om det er mulig å bytte ut solsikkekjerner og linfrø med mel eller annen tørrvare? Hele frø er nemlig ikke så populært blant de minste her i huset..

    SvarSlett