onsdag 6. februar 2013

FINT RUGBRØD

 
Noe av det beste jeg vet er hjembakt brød. Dette fine rugbrødet smakte veldig godt, men jeg må innrømme at jeg liker best brød som er litt grovere. Hva er din favorittoppskrift på grovbrød?
 
Ingredienser:
5 dl h-melk
2 1/2 dl vann  
50 g gjær
1/2 ts salt
250 gr. siktet rugmel
350 gr. sammalt grovt rug
500 gr. siktet hvetemel
 
- Varm opp melk og vann til ca. 37 grader.
- Rør ut gjæren i litt av den varme væsken.
- Bland mel og salt i en bolle og tilsett væsken.
- Elt deigen kraftig til den blir glatt og smidig.
- Dekk deigen med plast og la den stå på et lunt og trekkfritt sted i ca. 1 time.
- Elt deigen godt sammen igjen. Del den i to og form til to brød som legges i smurte former.
- Dekk til med plast og sett brødene på et lunt og trekkfritt sted i ca. 1 time.
- Stekes nederst i oven ved ca 200 °C i ca. 40 min.
- Ta brødene ut av formene og avkjøl de på en rist til de er helt kalde.

3 kommentarer:

  1. Det brødet så kjempegodt ut:)
    Ha en fin lille lørdag
    Klem
    Liza

    SvarSlett
  2. Bloggen din er fin, lagt den til i blogglisten min :)

    SvarSlett
  3. Fin blogg med gode oppskrifter! Et lite tips om du liker grove brød: Bruk sammalt fin hvete istedenfor vanlig siktet. Det har nesten like god bakeevne som det siktede, men inneholder alt av det gode :)

    SvarSlett